In Austtellungen und Kunstaufträgen für
öffentliche Bauwerke entwickelte Richard Schindler seine besondere rekonstruktive Arbeitsweise. Sie ist geeignet bildkünstlerische Strukturanalysen
durchzuführen und damit eine Grundlage für weitere künstlerische Arbeit zu
schaffen. Das Buch Visual Profiling stellt grundsätzliche
Überlegungen vor und bietet Beispiele aus verschiedenen kulturellen
Bereichen.
Vgl: Institut für
Visual Resources Development & Visual Profiling
Der Begriff Visual Profiling wurde analog zu Crime
Profiling gebildet. Crime Profiling ist ein Fachbegriff der gerichtlichen
Praxis. Er bezeichnet die spezifische kriminalistische Ermittlungstätigkeit der
sogenannten Profiler, die anhand einer gegebenen Spurenlage ein Täterprofil
erstellen. Entsprechend erstellt ein Visual Profiler ein bildnerisches
Strukturprofil anhand des visuell Wahrnehmbaren: in Unternehmen, Institutionen
und anderswo.
Visual Profiling erlaubt eine bildnerische Rekonstruktion der Sinnstruktur
vorhandner Bilder: z.B. künstlerischer Bilder (im Rahmen von Forschung und
Lehre), der eigenen künstlerischen Produktion (im Sinne der
Selbstvergewisserung), der Architektur (für Kunst im öffentlichen Raum) oder der
Erscheinung eines Unternehmens (zum Zweck der Beratung).
Visual Profiling bedeutet eine Ausweitung traditioneller künstlerischer
Handlungsfelder und zielt auch auf eine neue Möglichkeit der Kooperation von
Kunst und Wirtschaft. Visual Profiling ist der Versuch die Frage zu beantworten,
wie, auf der Grundlage autonomer künstlerischer Arbeit, ein nachvollziehbarer
Beitrag der Kunst zu anderen kultrellen Bereichen geleistet werden kann.
englisch
Visual Profiling
Fields of Artistic Action and Visual Resources
in Corporations, Institutions, and Elsewhere.
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Garamond.
The more products become similar to one another as a
result of high-tech standards in production, the greater the importance of
their differences for the market, differences which can be singled out
exclusively on a symbolic level. The same applies to corporations: their
market success is essentially dependent upon whether and how internal and
external corporate communication succeeds.
But in the visualizations of brands and corporate conceptions,
an unintended and possibly counterproductive structure of meaning materializes
as well. The so-called brand and corporate images are indeed images. They can be
analyzed in art terms and plausibly reconstructed.
These matters are the topic of the book. Artistic experience
teaches us that the visible surface of things is their whole truth and conceals
nothing. On the basis of various examples, the author Richard Schindler argues
the plausibility of the thesis that, beyond intended and unintended visual
messages, artifacts have a founding image-based meaning. The text advances
reasons for why this meaning is not perceived.
Richard Schindler call the art-based procedure of laying bare
visually realized structures of meaning "visual profiling" (VP). Visual
profiling means an expansion of traditional fields of artistic action, and it
aims at a new possibility in the cooperation of art and economics – beyond
sponsoring or art collection on the part of corporations. VP is a crucial
condition for an efficient and responsible development of visual resources.
The concept of visual profiling was developed in analogy to criminal profiling.
Criminal profiling is a technical term in forensic practice. It refers to the
specific investigative practice of drawing up a profile of the criminal on the
basis of the available evidence. Correspondingly, a visual profiler draws up a
structural image profile on the basis of what is visually perceivable – in
corporations, institutions, and elsewhere.
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